Wodzisław Śląski to istotna stacja kolejowa usytuowana w mieście o tej samej nazwie, która zostałą otwarta dla ruchu pasażerskiego w 1882 roku.
Na ulicy Dworcowej znajduje się dworzec, który również pochodzi z 1882 roku. W latach 2017–2019 przeszedł on gruntowny remont, co przyczyniło się do jego obecnej funkcjonalności i estetyki.
W bliskim sąsiedztwie dworca znajduje się nieczynna już oraz zdewastowana wieża ciśnień, która jest pozostałością dawnych czasów, obok której znajduje się też pompa.
Warto zaznaczyć, że dodatkowe tory na stacji są obecnie zdatne do eksploatacji, co może mieć znaczenie dla dalszego rozwoju transportu kolejowego w tym regionie.
Ruch pasażerski
Stacja Wodzisław Śląski jest kluczowym punktem na mapie transportowej regionu, co w pełni uwidacznia przedstawiona tabela dotycząca jej ruchu pasażerskiego.
Rok | Dzienna wymiana pasażerska |
---|---|
2017 | 500 do 699 |
2022 | 700 do 999 |
Na stacji zlokalizowane są dwie nastawnie: WSA, która obsługuje ruch od strony Rybnika, oraz WSB, odpowiedzialna za kierunek Chałupek. Oprócz tego, w przeszłości istniała również lokomotywownia oraz zakład napraw wagonów towarowych, co podkreśla znaczenie stacji w historii transportu kolejowego w tym regionie.
Wodzisław Śląski pełni funkcję istotnego węzła transportowego, zwłaszcza dla koksowni w Radlinie oraz dla pobliskich kopalni węgla kamiennego. Warto zaznaczyć, że koksownia, koksowni w Radlinie, także odgrywa istotną rolę w gospodarce lokalnej oraz transporcie towarowym na trasie Katowice-Bogumin.
Historia
Historia kolejowych połączeń w Wodzisławiu Śląskim sięga drugiej połowy XIX wieku. Urokliwe miasteczko pragnęło uzyskać połączenie kolejowe z Katowicami oraz Raciborzem, omijając przy tym Rybnik. W 1861 roku królewskie władze rządowe wydały zgodę na budowę szosy, która prowadziła z Wodzisławia przez Radlin Dolny i Obszary, a kończyła w Biertułtowach, gdzie znajdował się dworzec kolejowy Czernica (dzisiejsze Rydułtowy).
Budowę wspomnianej drogi ukończono po kilku latach, co efektywnie umożliwiło Wodzisławowi uzyskanie samodzielnego połączenia z siecią kolejową w kierunku Katowic i Raciborza.
Warto zaznaczyć, że w 1882 roku, po zakończeniu budowy szerokotorowej linii kolejowej, połączenie to znacząco straciło na istotności, a mieszkańcy zyskali nowe połączenie poprzez Chałupki z węzłem kolejowym w Boguminie. Rozwój infrastruktury kolejowej nie ustępował, ponieważ kolejne etapy rozbudowy doprowadziły do stworzenia połączenia między Jastrzębiem, a Wodzisławiem, a także dalej do Orzesza.
Statystyki wskazują, że w roku 2017 stacja w Wodzisławiu obsługiwała pomiędzy 200 a 299 pasażerów dziennie. Już w 2018 roku liczba ta wzrosła do przedziału 500 a 699 pasażerów na dobę. Następnie, w 2019 roku, stacja obsługiwała 700 a 999 pasażerów każdego dnia.
Połączenia kolejowe
W Wodzisławiu Śląskim odbywa się intensywny ruch kolejowy, gdzie wykorzystuje się zarówno lokalne pociągi regionalne, jak i dalekobieżne oraz międzynarodowe. Każdy podróżny znajdzie coś dla siebie, korzystając z różnorodnych połączeń, które oferują nowoczesne i komfortowe środki transportu.
W 2022 roku w Wodzisławiu Śląskim pojawiają się pociągi pośpieszne PKP Intercity, które kierują się w stronę wielu atrakcyjnych miejsc, w tym Wiednia, Grazu, Warszawy, Gdyni, a także Przemyśla i Pragi. To sprawia, że podróż do różnych miast staje się prostsza i bardziej przystępna.
Dodatkowo, lokalny przewoźnik Koleje Śląskie oferuje połączenia do takich miejsc, jak Oświęcim, Katowice, Rybnik, Chałupki oraz Pszczyna. Dzięki temu mieszkańcy i turyści mogą łatwo przemieszczać się w regionie, korzystając z dostępnych usług kolejowych.
Marsz śmierci 1945
W styczniu 1945 roku do stacji kolejowej Wodzisław, która wówczas nosiła nazwę Loslau, przybył marsz śmierci z obozów w Oświęcimiu. Była to jedna z głównych stacji przeznaczonych do ewakuacji więźniów, ponieważ przebiegał tędy szlak prowadzący w kierunku terenów kontrolowanych przez Niemców na Morawach.
Proces transportu więźniów odbywał się przy użyciu wagonów towarowych, które przewoziły ich dalej w stronę Austrii oraz Niemiec, przejeżdżając przez miejscowości takie jak Bogumin i Ostrava.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Wymiana pasażerska w 2019 r. Funkcjonowanie kolei w województwach. [dostęp 19.04.2021 r.]
- Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r. [dostęp 17.04.2020 r.]
- a b Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Odjazdy Wodzisław Śląski 12.12.2021 r. – 10.12.2022 r.
- Jadwiga Michalska, Przestrzeń komunikacji. Punkt komunikacyjny jako przestrzeń publiczna na przykładzie dworca kolejowego w Wodzisławiu Śląskim, „Wiadomości Konserwatorskie Województwa Śląskiego” 2021 r., t. 13, s. 107.
- W. Wieczorek, B. Cimała, P. Porwoł; "Wypisy do dziejów Rybnika i Wodzisławia Śląskiego", Opole 1985 r., s. 142 - 143.
- Piotr Hojka, Wodzisław Śląski w czasie II wojny światowej, Wodzisław Śląski 2011 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Wodzisław Śląski Radlin | Wodzisław Śląski CentrumOceń: Wodzisław Śląski (stacja kolejowa)