Obwodnica miejska, znana jako „Droga Zbiorcza”, to istotny element infrastruktury drogowej w Wodzisławiu Śląskim. Przebiega ona ulicami Matuszczyka oraz 26 Marca, poczynając od drogi wojewódzkiej DW933 na ul. Matuszczyka aż do ronda Sallaumines. Rondo to, zlokalizowane w pobliżu Tesco, umożliwia płynny przejazd w kierunku drogi krajowej DK78, przy rondzie Europejskim.
Obwodnica, kontynuując swój bieg, przebiega nad torami kolejowymi, łącząc się z ulicami Marklowicką oraz Łużycką, która jest częścią DW932.
Dzięki budowie tej obwodnicy, kierowcy mają możliwość łatwego dostępu z ul. Pszowskiej (DW933) do ul. Marklowickiej (DW932), co umożliwia omijanie centrum miasta. W rezultacie, czas dojazdu z rejonu Nowego Miasta oraz osiedli XXX Lecia-Piastów-Dąbrówki do drogi DW932 jest znacznie skrócony, co umożliwia uniknięcie ruchliwych tras, takich jak DW933 oraz rondo 750-lecia miasta.
Budowa drogi
Budowa obwodnicy Wodzisławia Śląskiego zainaugurowana została w kwietniu 2010 roku i została podzielona na dwa kluczowe etapy. Celem jej realizacji było stworzenie nowej drogi zbiorczej oraz modernizacja ul. 26 Marca w Wodzisławiu Śląskim.
Etap I
W ramach pierwszego etapu tzw. obwodnicy wewnętrznej zajęto się przebudową wiaduktu, który znajduje się na ulicy Matuszczyka. Dodatkowo, zbudowano odcinek drogi o długości ponad 700 metrów, który łączy drogę gminną, ul. 26 Marca, z drogą krajową DK78, znaną także jako ul. Rybnicka.
Warto zaznaczyć, że do pierwszego etapu (w ramach zadania 5) włączono także modernizację ul. 26 Marca w Wodzisławiu Śląskim, która rozpoczęła się w połowie 2012 roku. Jednak projekt ten był traktowany jako oddzielna inwestycja.
Etap II
Drugi etap budowy polegał na stworzeniu odcinka drogi o długości 0,449 km, który łączy DK78 (ul. Rybnicka) z DW932 (skrzyżowanie ul. Marklowickiej i Łużyckiej) oraz na budowie wiaduktu nad torami kolejowymi. Obwodnica, wraz z pierwszym etapem, ma na celu uzupełnienie istotnej sieci drogowej, która łączy DW933 (ul. Pszowska), DK78 (ul. Rybnicka) i DW932 (ul. Marklowicka), a także ma na celu znaczną poprawę komunikacji w rejonie Nowego Miasta.
Planowane zakończenie prac przypadało na sierpień 2012 roku, a wiadukt, który łączy DK78 z DW932, oddano do użytku cztery miesiące przed wyznaczonym terminem, tj. 11 maja 2012 roku.
Całkowity koszt inwestycji związanej z budową obwodnicy wyniósł ponad 62 miliony złotych.
Przypisy
- Wiadukt na Marklowickiej w Wodzisławiu już otwarty. [dostęp 11.05.2012 r.]
Oceń: Obwodnica Wodzisławia Śląskiego